MONTESSORİ SİSTEMİ“Çocuk için önemli olan kendilik gelişimidir. Kendi öz kaynaklarını ve yabancı, karmaşık dünya ile başa çıkma becerisini geliştirmeye gereksinimi vardır. Duyuları yoluyla, kendisi için öğrenmek, görmek ve yapmak ister, bir yetişkin gözleri ile değil. Çocuk bunları dünya ile uyum içinde başardığında, tam bir kişi olmaya başlar. O zaman eğitilmiştir.”
Maria Montessori
Anakucağı Çocuk Evi, eğitim açısından çağdaş ve ilerici bir yaklaşım hedefleyerek, yaşamda bilinmesi gereken her şeyin öğrenilebileceği, eğitimde çocuğuve bir bütün olarak çocuğun gelişimini merkez alan bir yöntem olan Montessori sistemini temel almıştır.
Bu sistemde çocukların en önemli becerinin kendi kapasite ve yeteneklerini geliştirmek olduğunu kavramaları hedeflenir. Bu amaçla gelişimlerine yönelikçok sayıda araç gerecin bulunduğu; zihinsel, fiziksel, sosyal ve ruhsal olarak gelişebilecekleri; dikkatli biçimde düzenlenmiş bir çevrede özgürlüklerive yaratıcılıkları desteklenir
Montessori Felsefesi
Montessori eğitim sistemi hem çocuğun gelişimi ile ilgili bir felsefe, hem de bu gelişmeye rehberlik eden bir gerçekliktir. Çocuğun gelişimsel olarak çoksayıda materyalin bulunduğu ve bir çok deneyim yaşayacağı, fiziksel ye sosyal olarak gelişebileceği, dikkatli biçimde düzenlemiş bir çevrede ve belli sınırlariçinde özgürlüğe gereksinimi olduğu düşüncesini temel almıştır.
Montessori eğitimi, öğrenmede en önemli güdünün, çocuğun kendi motivasyonu olduğunu vurgular. Montessori sınıfları, çocukların en önemli becerinin kendikapasite ve yeterliliklerini geliştirmek olduğunu kavramalarına yönelik olarak düzenlenmiştir. Öğretmen çevreyi, programları, etkinlikleri, işlevleri kaynakkişi olarak hazırlar; çocuğun uyarılmasını ve yönlendirilmesini sağlar. Ancak öğrenen ve güdülenme yoluyla seçtiği görevleri sürdüren çocuktur.
Montessori çevresi, çocuğu tüm yaşamı boyunca yaratıcı bir öğrenme becerisi oluşturabilmesi amacıyla , erken yaşlarda öğrenmeyi sevmeye teşvik eder. Montessori,hem eğitim açısından çağdaş ve ilericidir, hem de yaşamda bilinmesi gereken her şeyin öğrenileceği bir yöntemdir.
Amaçlar
Montessori geleneğinde, okullar erken çocukluk eğitiminde en iyiyi vermeyi taahhüt eder. Amaç, okula gelen her çocuğun şu özelliklerinin gelişmesidir:
• bağımsızlık• içsel denetim• kendini onaylama• bir sosyal grubun üyesi olduğunu ve sorumluluklarını bilme• öğrenme ve yaşamayla ilgili duyma ve keyif alma Evrensel Özellikler
Çocuklar öğrenmek isterler. Doğuştan var olan öğrenme gereksinimleri engellenip baskılanmadıkça da öğrenirler. Amaç, bu gereksinimlerini uyarıp, ön planaçıkarmaktır.
Çocukların ‘emen bir zihinleri’ vardır. Çocuğunuzu yürüme ve konuşmayı öğrenirken gözlemlemişsinizdir. Bunları ona öğrettiniz mi, yoksa doğal olarak mıbu davranışlar ortaya çıktı? Nasıl yardımcı olabildiniz? Çocuğunuzun ilk yürüme girişimini destekleyerek mi, yoksa konuşarak mı? Çocuğunuzun kendi kendineöğrenebilmesine yardımcı olmak için çevreyi düzenleyerek mi?
Çocuklar farklı hızlarda ve farklı yollarla öğrenirler. Biz, çocukları bağımsız olmaları, duygularının farkında olmaları, seçimler yapabilmeleri ve günlerininasıl geçirmek istedikleri konusunda karar vermeleri için teşvik ediyoruz.
Çocuklar örneklerle ve deneyimler yoluyla öğrenirler. Biz eğlence ve uyarımla eğitimsel deneyimler yaratıyoruz. Çocukların içinde bulundukları duyarlı dönemleritanıyor ve tanımlıyoruz.
Montessori, çocukların evrensel özelliklerini belirlemiş ve hem bu özelliklere hem de zihinsel gereksinimlerine göre düzenlenen bir‘hazırlanmış çevre’yaratmıştır.
Hazırlanmış Çevre
Montessori sisteminde hazırlanmış çevre çocukların gereksinimlerine göre geliştirilmiştir. Burası çocuklar için düzenlenmiş, sakin ve onların gün içindegereksinim duydukları şeylerle yaşayacakları gerçek bir çevredir. Bu gerçeklik çocuğa göre boyutlandırılmıştır. Materyaller açık ve alçak raflarda sergilenir,dolayısıyla çocuk bağımsız olarak bunlara ulaşabilir ve alabilir. Okul ve sınıflar derli toplu ve düzenlidir. Her şey belirli bir yerde durduğu için çocukgün boyunca gereksinimi olan şeyleri nerede bulacağını bilir. Bu durum da çocuğa ortamda rahatlık, düzen ve güvenlik duygusu sağlar. Ortam mutlu, sınıflarrahat ve aydınlıktır. Araç gereçler tamdır ve iyi korunmaktadır. Çocuklar da sınıf içindeki eşyayı koruma ve düzenli tutmaya teşvik edilirler.
Sınıfta doğal dünyayı yansıtacak şeyler vardır. Çiçekler, tohumlar, hayvanlar, gündelik yaşamda her an kullanılan materyaller çocuk ile evi ve çevresi arasındabağ kurma rolü oynarlar. Dışarıdaki oyun alanları çekici ve güvenlidir.
Hazırlanmış çevrenin korunması ve başarısı için yaşamsal önemi olan unsurlar• öğretmen• sınıflar• özgürlük,yapı ve düzen,gerçeklik ve doğa,güzellik,materyal· etkinlikalanlarıpratik yaşam,duyusal motor,matematik,dil,kültür,müzik,dans ve drama,beden eğitimi,yabancı dil,resim,bilgisayar,yemek pişirme
Okul ve Aile
Okulumuzun en temel amaçlarından biri de çocuklar için evlerinin dışında bir ev yaratmaktır. Burada okul ve aile arasındaki yakın ilişkinin yaşamsal birönemi vardır.
Konferanslar
Okulda anne, baba ile programlanan konferanslarda okul yılı süresince çocuğun gelişimi ve ilerlemesi tartışılır.
Uygulamaya dönük çalışmalar
(Workshops)
Montessori ilkeleri ve çocuk yetiştirme teknikleri hakkında anne, baba çalışma grupları oluşturulur.
Değerlendirmeler
Okul yılı içerisinde öğrenci değerlendirmelerinin karşılıklı geri bildirimleri yapılır.
Bireysel danışma ve işbirliği
Çocuğun gelişimi ve genel uyumu açısından gerekli görülen durumlarda ailenin okul ile birlikte çalışması ve işbirliği önemlidir. Aile buna teşvik edilir.
Niçin Montessori?İlk çocukluk yıllarının önemi
Montessori, erken eğitimin önemini ve buna gereksinim duyulduğunu vurgulamıştır. Doğumdan 6 yaşına kadar geçen süre yaşamın en önemli dönemidir. Bireyinzeka ve kişilik gelişimi, psikolojik yapısı bu dönemde şekillenir. Aynı zamanda bu yaşlarda daha çok yardıma gereksinim vardır ve yaratıcılığın üst düzeyeerişmesi için bu dönemde desteklenmesi önemlidir. Montessori yaklaşımı ve felsefesi gelişme ve öğrenme süreci içinde çocuğun gereksinimlerine önem verir.Montessori eğitim kuramları çocuğun doğal yollarla gelişmesi üzerine kurulmuştur ve bu gelişimin özellikleri ile eğitim sisteminin bağlantılı olarak kullanılmasıgerektiğini belirtir.
Hiç kimse bir başkası tarafından eğitilemez
İnsanlar kendi kendilerine öğrenirler . Gerçek eğitim sınıfta uzun saatler ve yıllar harcanarak değil, çocuğun doğal merakı ve öğrenme sevgisi hareketegeçirilerek sağlanabilir. Bu nedenle erken eğitimin amacı da, çocukların öğrenmeye duydukları doğal arzuyu ortaya çıkarmak olmalıdır. Montessori sistemiçocukların ilgi ve gereksinimlerine göre oluşturulmuştur.
Çocuğunuzu Montessori sistemini temel alan bir okula göndermenin önemi nedir?
Montessori sistemini temel alan bir okulun amacı, sadece bakım değil, eğitimdir. Çocuğunuzun eğitimine başlaması için en iyi zaman erken yaşlardır. 2-2,5ila 4,5 arasındaki yaşlarda pek çok çocuğun zeka ve sosyal özellikleri şekillenir. Çocukların %50’sinde zihinsel gelişim 4 yaşından önce oluşur. (Şunubelirtmemiz gerekir ki bu oluşum hiçbir zaman durmaz. Uygun eğitim ve yaklaşımla yeteneklerin geliştirilmesi mümkündür.) Montessori sistemini benimseyenbir okulda çocuklar mantıksal düşünmeyi öğrenecek ve gerçekle başa çıkabilme becerisi kazanacaklardır. Montessori alt yapısı olan çocuklar, gelecekte karşılaşacaklarıkarmaşık durumlarla en iyi şekilde baş etmeye hazır olacaklardır.
Montessori sisteminde eğitim alan bir çocuk başka bir okul sistemine girdiğinde ne olur?
Çocuğun Montessori sınıfında gelişen alışkanlık ve becerileri daha sonraki yaşam dilimlerinde de sürer. Montessori eğitimi konsantrasyonu, öz disiplini,öğrenmeyi sevmeyi ve sosyal becerileri başarıyla geliştirdiği için çocuk yeni durumlara ve geleneksel bir okul ortamına en iyi şekilde ve kolayca uyumsağlayacaktır. Çocuğa erken dönemde kazandırılan olumlu alışkanlıklar tüm yaşam boyunca yararlı olacaktır.
PSİKOLOG MİNE ÖZKAMALI' dan ....
5 Ekim 2008 Pazar
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder